2018-10-17
Wykład na Tynieckiej zaczęliśmy od przedstawienia różnorodnych typów zabudowy począwszy od czasów starożytnych w Egipcie, Grecji i Rzymie. Porównaliśmy domy, które budowali ludzie z tamtych czasów. Dzieci dowiedziały się o materiałach budowlanych jakie były używane przez biednych i bogatych obywateli tamtych państw.
Gdy powstawały i upadały wielkie państwa, na północy Europy ludzie nie budowali tak pięknych domów. Mieszkali w glinianych lub drewnianych domkach. Powszechne było używanie ziemianek, budowli do mieszkania i przechowywania żywności.
W czasie zajęć obejrzeliśmy film, jak wygląda powrót do domów „hobbitonów”, earthshipów, domów wykopanych w ziemi, energooszczędnych, ze swoimi ogródkami, doskonale oświetlonymi pomieszczeniami, gdzie energię dostarcza słońce, a wodę deszczową zbiera się w odpowiednich zbiornikach. Takie domy mają własne oczyszczalnie ścieków, z tych oczyszczalni mają wodę do toalet i podlewania ogrodów. To są już mini gospodarstwa permakulturowe.
Przyszedł czas na prace rysunkowe o wymarzonym domu. Czy to będzie dom wolnostojący, czy mieszkanie, tylko elewacja, czy rzut swojego pokoju? Każdy rysunek był inny. Każdy miał inną koncepcję. Sposobów na wizję swego miejsca do mieszkania było wiele. Wystarczyła też kolorowa abstrakcja do namalowania na ścianie w pokoju.
Zajęcia odbywają się w ramach projektu "ZIELONY DOM w dobrym guście".
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Partnerzy i patroni medialni projektu:
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych
i Niedowidzących w Krakowie
Gmina Wielka Wieś
Szkoła Podstawowa im. ks. S. Konarskiego w Wielkiej Wsi
Radio RMF Classic- współpraca redakcyjna
Fundacja Szansa dla Niewidomych
Magazyn Integracja
Niepelnosprawni.pl